Seizoenen 2017

Animatie I Art I Film

Wat doet een pionier in de animatiefilm als hij 87 is? Hij maakt een nieuwe film, Tank, de eerste kortfilm in veertien jaar van Raoul Servais. ‘Sommige dagen moet ik achter de tekentafel kruipen.’, zegt hij. En ook ‘Ik heb nooit het verlangen gekoesterd om langspeelfilms te maken. Als ik het kort kan zeggen, zal ik het niet nodeloos rekken.’

Zouden andere kunstenaars, tekenaars, filmmakers daar ook zo over denken als ze bezig zijn met hun animatiefilm? Met een intrigerend programma, in samenwerking met Fonds Raoul Servais en ARGOS centrum voor kunst en media, bekijken en bespreken we verschillende vormen van animatie/kunst/film. Vier zondagochtenden krijgen we een unieke blik op verschillend beeldend werk in het intieme kader van de Klas in CultuurCentrum De Grote Post.

PAPER

Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst hebben kunstenaars zelf boeken en publicaties gemaakt die als kunstwerken worden gepresenteerd en verzameld. Bovendien herontdekken tal van kunstenaars in deze tijden van digitalisering het boek steeds meer als artistiek medium, vaak geïnspireerd door de bloei van samenwerkingen tussen kunstenaars en schrijvers. Het gevolg is een diverse en levendige zone in het kunstenveld.

Daarnaast is grafiek weer helemaal in en wordt dit gevierd. Zeefdruk, lino, ets, monotype, houtdruk, collage… grafiek is verbazingwekkend veelzijdig. Daarom worden druktechnieken in de spotlights gezet, onder andere tijdens het festival “drukdrukdruk”, maar ook met een tentoonstelling rond de figuur van Frans Masereel.

Kunstenaarspublicaties zijn kunstwerken in de vorm van een boek of een magazine, of publicaties met door een kunstenaar samengestelde documentatie over kunstwerken. Vaak verschijnen ze in een beperkte oplage – vijftig tot duizend, uitzonderlijk meer. Soms worden ze handmatig gemaakt en gedrukt op enkele exemplaren die worden genummerd, zowel boeken als multipels. Ze worden uitgegeven in eigen beheer, door een gespecialiseerde uitgever die voeling heeft met het product en het publiek of door een kunstinstelling of kunstgalerie die het kunstenaarsboek (co)produceert. Een kunstenaarsboek verschilt zeer duidelijk van een tentoonstellingscatalogus, een monografie, een kunstboek of een kunsttijdschrift omdat het een autonome creatie van een kunstenaar betreft.

Buiten

Het exposeren van beelden in de openlucht nam eerst na de Tweede Wereldoorlog een grote vlucht, zowel in binnen- als in buitenland. Het tijdelijk exposeren, zoals in Sonsbeek en Middelheim leidde al snel tot het ook permanent willen tentoonstellen, waarbij voornamelijk moderne beeldhouwkunst werd getoond van kunstenaars als Auguste Rodin, Jacques Lipchitz of Henry Moore. In het klassieke beeldenpark was beeldhouwwerk vooral versiering of ornament; één van de elementen van de tuinarchitectuur. Het nieuwe beeldenpark stelt de beeldhouwkunst evenwel centraal, waarbij de natuur een gelijkwaardige rol gaat spelen. Het gaat nu meer en meer om de ruimtewerking en het wisselende effect van het licht op de hedendaagse sculpturen of installaties.

Musea stellen werken uit hun collecties tentoon in een landschappelijke omgeving, sommige variërend van een tuin met gazons en bloemperken tot een wilder terrein, waar sculpturen min of meer hun eigen plek vinden of zelfs voor de plek worden aangekocht dan wel worden geïnstalleerd door de kunstenaar zelf, zoals in Museum Voorlinden. Ook vinden permanente solo-exposities plaats in een parkachtige omgeving van museale collecties met beelden uit nalatenschappen van vooraanstaande beeldhouwers, die of zijn nagelaten aan de staat of worden beheerd door stichtingen, zoals Barbara Hepworth of Eduardo Chillida.

De zomer lijkt ons een ideaal moment om naar buiten te gaan, en de verbinding tussen kunst en natuur in openlucht op te zoeken. Met BILDNIS maken we er werk van om een aantal plekken te bezoeken om te onthaasten…. om met al je zintuigen kunst te bekijken en te ervaren. Niet alleen met je ogen, maar ook met je oren, je neus, je hoofd en je hart.

VLOT

Voor dit winterse seizoen, zijn we geïnspireerd door de thematiek van de tentoonstelling van Jan Fabre en Joanna De Vos: Het Vlot / The Raft. Wereldwijd zijn hedendaagse beeldende kunstenaars aan de slag met thema’s waar ook het nieuws mee wordt overspoeld, zoals de vluchtelingenproblematiek of de klimatologische omstandigheden. De rode draad van hun tentoonstelling in verschillende locaties in Oostende, is het symbool van een vlot.

We gaan dit seizoen rechtstreeks in dialoog met de kunstenaars zelf: bij William Kentridge wordt alles in brand gestoken en rijst uit de as ervan een nieuwe wereld; in Koksijde verandert de schuur van Ten Bogaerde in een schip en Tine Guns stelt zich de vraag naar wat er gebeurt After the flood?…

Misschien kan het een boot zijn? Of een nest? Iets om ons aan vast te klampen? Een eiland? Een vrijplaats? Een vlot van Medusa? Een ark van Noah?