Seizoenen 2016

Images d’Ostende (januari / februari / maart 2016)
Met een exclusief programma besteden we aandacht aan het rijke erfgoed van Stichting Henri Storck met een selectie filmvoorstellingen. Vier zaterdagochtenden krijgen we een unieke blik op de bewegende kunst van Henri Storck in het intieme kader van de Klas in CultuurCentrum De Grote Post.

ZILT (april / mei / juni 2016)
In juni is het weer de Wereldoceaandag (World Ocean Day), een feest voor de oceanen die op aarde verschillende continenten omringen en één grote massa zout water vormen. Ooit was het de god Oceanus, de eerstgeboren zoon van Ouranos en Gaia, die heerste over deze wereld; vandaag wordt de impact van de mens op kust en zee almaar zichtbaarder…
Hoe gaan kunstenaars om met dit gegeven? Hoe geven ze beeld aan water, zout, eb en vloed; de visserij, het maritieme erfgoed, de haven? Zijn ze in hun oeuvre bezig met de stijging van de zeespiegel, mogelijke waterschaarste in de toekomst, de kinderen van de huidige vissers, de wetenschappelijke visie op ‘antropoceen’?
West-Vlaanderen, dé provincie bij uitstek die deze thema’s nauw volgt, heeft dit seizoen een aantal programma’s waar we met BILDNIS naartoe trekken om hier alvast méér over te weten te komen.

Ateliers (juli – augustus – september 2016)
Het atelier van de kunstenaar is in alles de tegenpool van de expositieruimte waar hij/zij na het verrichten van de artistieke arbeid terecht komt. In het atelier wordt het werk opgezet, leeft, denkt, werkt en rust de kunstenaar. Het is als een soort ‘inner room’, waar we slechts bij gelegenheid eens kunnen binnenkomen, anders dan de ‘showroom’ waar het werk tijdens tentoonstellingen openlijk klaar staat voor bezoek.
Telkens geeft de kunstenaar onontkoombaar dingen bloot in een ‘atelier’, het onaffe krijgt er alle plaats in de vorm van probeersels, aanzetten, lege glazen, maar ook gedachtegangen, arden van ideeën en dialoog. Het is een uniek stukje territorium met eigen wetten en afspraken en hoeft niet altijd in de vorm van een gebouw of een plek te zijn. Met BILDNIS gaan we op zoek naar de verschillende vormen van ‘atelier’, waarbij ontmoeting centraal staat: ons traditionele idee van een werkplek, maar ook in een keuken, in een museum, in een huis, op straat of in de tuin…

Abstractie (oktober – november – december 2016)
De abstractie was in de vorige eeuw tot tweemaal toe de belangrijkste vorm van avant-garde schilderkunst. De hunker naar vernieuwing en de absolute vrijheid diende als leidraad voor 3 generaties abstracte kunst. De autonome kunstvorm bood nieuwe mogelijkheden: de perfecte afgrenzing binnen het grenzeloze. De creatie van een eigen wereld door de alledaagse visuele obstakels uit de weg te gaan.
Een nuttige vraagstelling over de hedendaagse abstracte kunst zou nu kunnen zijn: welke thema’s en vormen worden gehaald uit de traditie van de moderne kunst? Hoe zijn ze veranderd? En hoe heeft de kunstenaar ze gebruikt om de sociale, politieke en spirituele ervaring van onze eigen tijd uit te drukken? Wat is de naschok van het abstracte?
Met BILDNIS bekijken en bespreken we dit seizoen de verschillende vormen van ‘abstractie’, schilderijen tekeningen, linogravures en sculpturen treffen elkaar. We zullen ontdekken dat onder de noemer van het abstracte een grote diversiteit bestaat met suprematisme, modernisme, constructivisme, minimalisme, futurisme, lyrische en geometrische vormen… en zoveel meer.